Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną? - Adwokat Łukasz Bielawa - Szczecin

91 820 54 11 505 10 11 23 kancelaria@adwokat-bielawa.pl

Aktualności

Adwokat Łukasz Bielawa

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

9 lipca 2018

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

Odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w swoim wyroku z dnia 23 maja 2018 r., wydanym w sprawie o sygn. akt II SA/Sz 357/18. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien Komendant Powiatowy Policji nie wyraził zgody na zapoznanie się przez wnioskodawcę z informacją publiczną w postaci całości nagrania wideorejestratora zamontowanego na jednym z samochodów należących do Policji. Mężczyzna odwołał się od decyzji do Komendanta Policji, ten jednak zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy. Organy obu instancji uznały, że udostępnienie zapisu z wideorejestratora powinno być ograniczone z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych. Organy policji nie dysponują bowiem możliwością anonimizacji takiego nagrania. Poza tym, jak zauważył Komendant Policji udostępnienie całego materiału z wideorejestratora naruszyłoby prywatność tych osób, wobec których policjanci wykonywali czynności służbowe. Na poparcie swojej argumentacji organ II instancji przywołał wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 czerwca 2017 r. (sygn. akt II SAB/SZ 36/17). W rozstrzygnięciu tym przypomniano o ograniczeniach w dostępie do informacji publicznej przy pozyskiwaniu informacji utrwalonych przez wideorejestrator. Wnioskodawca powyższą decyzję zaskarżył w drodze skargi do WSA. W jego opinii oba wydane rozstrzygnięcia w bezzasadny sposób ograniczają jego prawo do informacji, a to z kolei narusza przepisy Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Mężczyzna przypomniał również, iż potrzeba ochrony danych osobowych nie zwalania organów z udostępnienia żądanej informacji publicznej, co w swoich orzeczeniach niejednokrotnie potwierdziły sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację skarżącemu, uznając wniesioną przez niego skargę a zasadną oraz uchylając dwie decyzje uprzednio wydane w sprawie. W opinii WSA spór w niniejszej sprawie zasadzał się na odmiennej ocenie istnienia podstaw do ograniczenia prawa do informacji publicznej z uwagi na prywatność osób fizycznych. Sąd ten przypomniał, że już innym, prawomocnym wyrokiem z dnia 7 czerwca 2017 r. przesądzono, że materiały z wideorejestratora co do zasady stanowią informację publiczną. Skoro więc materiał z wideorejestratora jest informacją publiczną, to do jego udostępnienia w zasadzie winien mieć zastosowanie również art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi, że: ,,prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa”. W związku z tym w opinii Sądu uznać należy, że prawo do informacji publicznej ulega ograniczeniom ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy i jeżeli organ stwierdzi, że takie ograniczenie miało miejsce, wydaje decyzję odmawiającą udzielenia informacji publicznej. Niemniej, zdaniem Sądu, należy zwrócić uwagę na art. 16 ust. 2 pkt 2 wskazanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem uzasadnienie decyzji odmownej powinno zawierać imiona, nazwiska oraz funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. W opinii WSA w Szczecinie w razie wydania decyzji odmawiających udostępnienia informacji publicznej, ich uzasadnienia powinny zawierać konkretne oznaczenie osób, których prywatność mogłaby zostać naruszona oraz imiona, nazwiska i funkcji osób, które wypowiedziały się w sprawie. Tymczasem oba rozstrzygnięcia wydane w niniejszej sprawie nie zawierały takich informacji, zaś zaskarżona decyzja zawierała jedynie lakoniczne wskazanie, że nagranie z wideorejestratora zawiera dane naruszające prywatność osób fizycznych, wobec których wykonywano czynności służbowe. Zdaniem Sądu z takiego sformułowania w żadnym razie nie wynika, czy w dniu, z którego pochodzi materiał wideo dokonywano czynności wobec innych osób aniżeli sam skarżący. Co więcej, Sąd orzekający w sprawie poddał krytyce wyjaśnienia organów jakoby brak możliwości dokonania anonimizacji nagrania stanowił przeszkodę do jego udostępnienia, gdyż taka przesłanka nie została wymieniona w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Podsumowując swoje rozważania WSA w Szczecinie uznał, że organy dopuściły się naruszenia przepisów w taki sposób, który wpłynął na treść rozstrzygnięcia, w związku z czym konieczne było uchylenie decyzji. Ponadto Sąd zaznaczył, że w decyzji wydanej po ponownym rozpoznaniu sprawy, organy winny dokładnie wskazać osoby fizyczne, których prywatność mogłaby być naruszona, przy czym również oznaczenie tych osób w treści decyzji nie powinno naruszać ich prywatności.

Konieczność doręczenia decyzji administracyjnej każdemu z małżonków oddzielnie

5 maja 2023

Co do zasady w społeczeństwie panuje przekonanie, iż działania jednego małżonka wywołują skutek również odnośnie do drugiego z nich. Wskazać jednak należy, że o ile taka sytuacja może mieć miejsce na gruncie prawa cywilnego, o tyle nie ma zastosowania w toku postępowania administracyjnego. W postępowaniu administracyjnym stronami są poszczególni małżonkowie jako...

Dodatkowe uprawnienie pracownika

25 kwietnia 2023

Z dniem 26 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy, na mocy której zostanie dodany art. 1481. Zgodnie z tym przepisem pracownikowi w ciągu roku kalendarzowego przysługiwać będzie zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli niezbędna będzie natychmiastowa obecność pracownika....

Nowe przestępstwa w Kodeksie karnym

3 kwietnia 2023

Nowelizacja Kodeksu karnego wprowadziła dwa nowe przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego. Zostały one uregulowane w art. 223a oraz art. 223b k.k. i są ściśle związane z ochroną funkcjonariuszy publicznych. W art. 223a k.k. zostało uregulowane przestępstwo publicznego nawoływania do udostępnienia informacji dotyczących życia prywatnego funkcjonariusza organu powołanego do...

Praca zdalna uregulowana w Kodeksie pracy

23 lutego 2023

Wraz z najnowszą nowelizacją Kodeksu pracy została uregulowana kwestia pracy zdalnej. Obecnie, zgodnie z przepisami, praca może być wykonywana nie tylko w zakładzie pracy, lecz również poza nim, a dokładnie "w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą". Mowa tu więc nie tylko o miejscu zamieszkania pracownika, lecz...

Błędy w postępowaniu karnym a naruszenie dóbr osobistych

18 września 2020

W dniu  23 czerwca 2020 r. Sąd Najwyższy wydał interesujące postanowienie w sprawie o sygn. akt  II CSK 40/20. Wskazał w nim mianowicie, iż ewentualne nieprawidłowości, jakie miały miejsce na etapie postępowania karnego nie mogą być uznane za naruszenia dóbr osobistych. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien mężczyzna domagał się, aby...

Wzory dokumentów

Przykładowe pisma autorstwa naszej Kancelarii. Wzory pozwów o rozwód oraz alimenty, a także wzór oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania.

 

Profesjonalne i rzetelne podejście do każdej prowadzonej sprawy. Skontaktuj się ze mną