Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną? - Adwokat Szczecin

91 820 54 11 505 10 11 23 kancelaria@adwokat-bielawa.pl

Aktualności

Adwokat Łukasz Bielawa

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

9 lipca 2018

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

Odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w swoim wyroku z dnia 23 maja 2018 r., wydanym w sprawie o sygn. akt II SA/Sz 357/18. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien Komendant Powiatowy Policji nie wyraził zgody na zapoznanie się przez wnioskodawcę z informacją publiczną w postaci całości nagrania wideorejestratora zamontowanego na jednym z samochodów należących do Policji. Mężczyzna odwołał się od decyzji do Komendanta Policji, ten jednak zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy. Organy obu instancji uznały, że udostępnienie zapisu z wideorejestratora powinno być ograniczone z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych. Organy policji nie dysponują bowiem możliwością anonimizacji takiego nagrania. Poza tym, jak zauważył Komendant Policji udostępnienie całego materiału z wideorejestratora naruszyłoby prywatność tych osób, wobec których policjanci wykonywali czynności służbowe. Na poparcie swojej argumentacji organ II instancji przywołał wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 czerwca 2017 r. (sygn. akt II SAB/SZ 36/17). W rozstrzygnięciu tym przypomniano o ograniczeniach w dostępie do informacji publicznej przy pozyskiwaniu informacji utrwalonych przez wideorejestrator. Wnioskodawca powyższą decyzję zaskarżył w drodze skargi do WSA. W jego opinii oba wydane rozstrzygnięcia w bezzasadny sposób ograniczają jego prawo do informacji, a to z kolei narusza przepisy Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Mężczyzna przypomniał również, iż potrzeba ochrony danych osobowych nie zwalania organów z udostępnienia żądanej informacji publicznej, co w swoich orzeczeniach niejednokrotnie potwierdziły sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację skarżącemu, uznając wniesioną przez niego skargę a zasadną oraz uchylając dwie decyzje uprzednio wydane w sprawie. W opinii WSA spór w niniejszej sprawie zasadzał się na odmiennej ocenie istnienia podstaw do ograniczenia prawa do informacji publicznej z uwagi na prywatność osób fizycznych. Sąd ten przypomniał, że już innym, prawomocnym wyrokiem z dnia 7 czerwca 2017 r. przesądzono, że materiały z wideorejestratora co do zasady stanowią informację publiczną. Skoro więc materiał z wideorejestratora jest informacją publiczną, to do jego udostępnienia w zasadzie winien mieć zastosowanie również art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi, że: ,,prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa”. W związku z tym w opinii Sądu uznać należy, że prawo do informacji publicznej ulega ograniczeniom ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy i jeżeli organ stwierdzi, że takie ograniczenie miało miejsce, wydaje decyzję odmawiającą udzielenia informacji publicznej. Niemniej, zdaniem Sądu, należy zwrócić uwagę na art. 16 ust. 2 pkt 2 wskazanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem uzasadnienie decyzji odmownej powinno zawierać imiona, nazwiska oraz funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. W opinii WSA w Szczecinie w razie wydania decyzji odmawiających udostępnienia informacji publicznej, ich uzasadnienia powinny zawierać konkretne oznaczenie osób, których prywatność mogłaby zostać naruszona oraz imiona, nazwiska i funkcji osób, które wypowiedziały się w sprawie. Tymczasem oba rozstrzygnięcia wydane w niniejszej sprawie nie zawierały takich informacji, zaś zaskarżona decyzja zawierała jedynie lakoniczne wskazanie, że nagranie z wideorejestratora zawiera dane naruszające prywatność osób fizycznych, wobec których wykonywano czynności służbowe. Zdaniem Sądu z takiego sformułowania w żadnym razie nie wynika, czy w dniu, z którego pochodzi materiał wideo dokonywano czynności wobec innych osób aniżeli sam skarżący. Co więcej, Sąd orzekający w sprawie poddał krytyce wyjaśnienia organów jakoby brak możliwości dokonania anonimizacji nagrania stanowił przeszkodę do jego udostępnienia, gdyż taka przesłanka nie została wymieniona w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Podsumowując swoje rozważania WSA w Szczecinie uznał, że organy dopuściły się naruszenia przepisów w taki sposób, który wpłynął na treść rozstrzygnięcia, w związku z czym konieczne było uchylenie decyzji. Ponadto Sąd zaznaczył, że w decyzji wydanej po ponownym rozpoznaniu sprawy, organy winny dokładnie wskazać osoby fizyczne, których prywatność mogłaby być naruszona, przy czym również oznaczenie tych osób w treści decyzji nie powinno naruszać ich prywatności.

Przekonania prokuratora a dobro dziecka - ważne orzeczenie SN

13 stycznia 2020

Jak zauważył Sąd Najwyższy w swoim wyroku z dnia 6 grudnia 2019 r. (sygn. akt V CSK 471/18), gdy prokurator występuje z pozwem o zaprzeczenie ojcostwa, w żadnym razie nie może kierować się osobistymi przekonaniami, ale wyłącznie dobrem dziecka. Nie zawsze bowiem jest tak, że zaprzeczenie ojcostwa będzie leżało w...

Ważne zmiany w systemach bezpieczeństwa samochodów

13 stycznia 2020

W dniu 5 stycznia br. weszły w życie istotne przepisy, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zminimalizowanie liczby wypadków. Otóż zgodnie z nimi od 2022 r. każdy nowy model samochodu, wprowadzany na rynek unijny będzie musiał posiadać zaawansowane systemy bezpieczeństwa (w sumie prawie 30), w tym zwłaszcza: asystenta...

Coraz więcej uczniów korzysta z mLegitymacji

25 listopada 2019

Około trzech tysięcy szkół korzysta już z legitymacji szkolnych w telefonie, tj. mLegitymacji. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji mLegitymacje mają taką samą moc prawną jak te tradycyjne, papierowe. Uczniowie mogą z nich korzystać w środkach komunikacji oraz okazywać w celu uzyskania zniżki. Uruchomienie systemu mLegitymacji w danej szkole wymaga jedynie wypełnienia...

O karze za poczęstowanie dopalaczem - wyrok NSA

25 listopada 2019

W dniu 2 października 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II OSK 2389/18) pochylił się nad wzbudzającym duże emocje zagadnieniem spożywania dopalaczy. Pewien nastolatek ponownie zatruł się dopalaczami przebywając w szpitalu. Jak ustalono w toku postępowania przygotowawczego prowadzonego przez Prokuraturę pewien mężczyzna udostępnił chłopcu dopalacze, gdy ten znajdował się...

Włączenie kierunkowskazu a odpowiedzialność za wypadek - wyrok SA w Gdańsku

25 listopada 2019

W dniu 19 czerwca 2019 r. Sąd Apelacyjny w Gdańsku wydał ciekawy wyrok w sprawie o sygn. akt V ACa 740/18. W toku postępowania powódka domagała się przyznania jej odszkodowania oraz zadośćuczynienia wskazując, iż jej mąż zmarł w wyniku obrażeń doznanych w wypadku samochodowym. Za wypadek ten w opinii kobiety...

Wzory dokumentów

Przykładowe pisma autorstwa naszej Kancelarii. Wzory pozwów o rozwód oraz alimenty, a także wzór oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania.

 

Profesjonalne i rzetelne podejście do każdej prowadzonej sprawy. Skontaktuj się ze mną