Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną? - Adwokat Szczecin

91 820 54 11 505 10 11 23 kancelaria@adwokat-bielawa.pl

Aktualności

Adwokat Łukasz Bielawa

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

9 lipca 2018

Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?

Odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w swoim wyroku z dnia 23 maja 2018 r., wydanym w sprawie o sygn. akt II SA/Sz 357/18. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien Komendant Powiatowy Policji nie wyraził zgody na zapoznanie się przez wnioskodawcę z informacją publiczną w postaci całości nagrania wideorejestratora zamontowanego na jednym z samochodów należących do Policji. Mężczyzna odwołał się od decyzji do Komendanta Policji, ten jednak zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy. Organy obu instancji uznały, że udostępnienie zapisu z wideorejestratora powinno być ograniczone z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych. Organy policji nie dysponują bowiem możliwością anonimizacji takiego nagrania. Poza tym, jak zauważył Komendant Policji udostępnienie całego materiału z wideorejestratora naruszyłoby prywatność tych osób, wobec których policjanci wykonywali czynności służbowe. Na poparcie swojej argumentacji organ II instancji przywołał wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 czerwca 2017 r. (sygn. akt II SAB/SZ 36/17). W rozstrzygnięciu tym przypomniano o ograniczeniach w dostępie do informacji publicznej przy pozyskiwaniu informacji utrwalonych przez wideorejestrator. Wnioskodawca powyższą decyzję zaskarżył w drodze skargi do WSA. W jego opinii oba wydane rozstrzygnięcia w bezzasadny sposób ograniczają jego prawo do informacji, a to z kolei narusza przepisy Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Mężczyzna przypomniał również, iż potrzeba ochrony danych osobowych nie zwalania organów z udostępnienia żądanej informacji publicznej, co w swoich orzeczeniach niejednokrotnie potwierdziły sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację skarżącemu, uznając wniesioną przez niego skargę a zasadną oraz uchylając dwie decyzje uprzednio wydane w sprawie. W opinii WSA spór w niniejszej sprawie zasadzał się na odmiennej ocenie istnienia podstaw do ograniczenia prawa do informacji publicznej z uwagi na prywatność osób fizycznych. Sąd ten przypomniał, że już innym, prawomocnym wyrokiem z dnia 7 czerwca 2017 r. przesądzono, że materiały z wideorejestratora co do zasady stanowią informację publiczną. Skoro więc materiał z wideorejestratora jest informacją publiczną, to do jego udostępnienia w zasadzie winien mieć zastosowanie również art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi, że: ,,prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa”. W związku z tym w opinii Sądu uznać należy, że prawo do informacji publicznej ulega ograniczeniom ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy i jeżeli organ stwierdzi, że takie ograniczenie miało miejsce, wydaje decyzję odmawiającą udzielenia informacji publicznej. Niemniej, zdaniem Sądu, należy zwrócić uwagę na art. 16 ust. 2 pkt 2 wskazanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem uzasadnienie decyzji odmownej powinno zawierać imiona, nazwiska oraz funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. W opinii WSA w Szczecinie w razie wydania decyzji odmawiających udostępnienia informacji publicznej, ich uzasadnienia powinny zawierać konkretne oznaczenie osób, których prywatność mogłaby zostać naruszona oraz imiona, nazwiska i funkcji osób, które wypowiedziały się w sprawie. Tymczasem oba rozstrzygnięcia wydane w niniejszej sprawie nie zawierały takich informacji, zaś zaskarżona decyzja zawierała jedynie lakoniczne wskazanie, że nagranie z wideorejestratora zawiera dane naruszające prywatność osób fizycznych, wobec których wykonywano czynności służbowe. Zdaniem Sądu z takiego sformułowania w żadnym razie nie wynika, czy w dniu, z którego pochodzi materiał wideo dokonywano czynności wobec innych osób aniżeli sam skarżący. Co więcej, Sąd orzekający w sprawie poddał krytyce wyjaśnienia organów jakoby brak możliwości dokonania anonimizacji nagrania stanowił przeszkodę do jego udostępnienia, gdyż taka przesłanka nie została wymieniona w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Podsumowując swoje rozważania WSA w Szczecinie uznał, że organy dopuściły się naruszenia przepisów w taki sposób, który wpłynął na treść rozstrzygnięcia, w związku z czym konieczne było uchylenie decyzji. Ponadto Sąd zaznaczył, że w decyzji wydanej po ponownym rozpoznaniu sprawy, organy winny dokładnie wskazać osoby fizyczne, których prywatność mogłaby być naruszona, przy czym również oznaczenie tych osób w treści decyzji nie powinno naruszać ich prywatności.

O zależnościach pomiędzy OC a przedłużającą się naprawą pojazdu

22 lutego 2019

W dniu 15 lutego 2019 r. Sąd Najwyższy w sprawie o sygn. III CZP 84/18 podjął następującą uchwałę: ,,odpowiedzialność ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego obejmuje także celowe i ekonomicznie uzasadnione wydatki, poniesione przez poszkodowanego na najem pojazdu zastępczego w okresie przedłużającej się naprawy, chyba że są one następstwem okoliczności...

Nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji weszła już w życie

22 lutego 2019

Dnia 11 lutego weszły w życie przepisy ww. ustawy, dzięki którym uruchomiony zostanie pilotażowy program termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych oraz wymiany wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Jak szacują projektodawcy, do 2024 r. budżet programu wyniesie ok. 1,2 mld zł. Z programu będą mogli skorzystać przede wszystkim mieszkańcy mniejszych miast – poniżej 100...

O odszkodowaniu za opóźniony lot - ciekawy wyrok WSA w Warszawie

22 lutego 2019

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w swoim wyroku z dnia 20 lutego 2019 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1788/18) wskazał, że przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot niezależnie od tego, kiedy został złożony wniosek w tej sprawie, w tym nawet po 4-5 latach od jego złożenia. Zdaniem WSA...

Prezydent podpisał ustawę o emeryturach dla matek

22 lutego 2019

W miniony piątek, tj. 15 lutego 2019 r. Prezydent RP podpisał tzw. ustawę o emeryturach matczynych, które mają stanowić świadczenie dodatkowe, obok środków uzyskiwanych z programu ,,Mama 4 plus”. Emerytury matczyne mają przysługiwać tym kobietom, które urodziły i wychowały przynajmniej czworo dzieci, a przy tym nie pracowały zawodowo lub zrezygnowały...

Chcesz kupić dziecku mieszkanie? Musisz uzyskać zgodę Sądu

22 lutego 2019

W dniu 15 lutego 2019 r. Sąd Najwyższy obradujący w trzyosobowym składzie podjął uchwałę (sygn. akt III CZP 85/18), z której wynika, że rodzice decydując się na zakup mieszkania dla dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską, muszą najpierw uzyskać zgodę Sądu Opiekuńczego. Jak zauważył SN, dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w...

Wzory dokumentów

Przykładowe pisma autorstwa naszej Kancelarii. Wzory pozwów o rozwód oraz alimenty, a także wzór oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania.

 

Profesjonalne i rzetelne podejście do każdej prowadzonej sprawy. Skontaktuj się ze mną